GY. SZABÓ BÉLA

LIBER MISERORUM

Curator:
Vécsei Hunor
Vernisaj:
14 august 2019, 18:00
Expoziție:
19 august 2019 14 septembrie 2019

Despre expoziție

Pe suprafețele desenelor în cărbune și pasteluri realizate de Béla Gy. Szabó între anii 1931-1935 prind viață suburbiile Clujului, locuitorii acestora și viața lor de zi cu zi. Operele timpurii ale artistului, care, cu câteva excepții, au fost până acum necunoscute publicului, ne înfățișează cu o sinceritate surprinzătoare o problemă socială importantă a Clujului de odinioară: șomajul și sărăcia exacerbate de marea criză economică.

În 1931 a fost angajat ca inginer proiectant la fabrica de mașini electrice Uzina „Energia” din Cluj și trăiește timp de doi ani pe str. Calvin [str. Câmpeni] nr. 1. Primele lucrări cunoscute dintre cele realizate la Cluj au imortalizat împrejurimile reședinței sale: vederea de la fereastră a acoperișurilor străzii Calvin pe timp de iarnă, vagabonzii din jurul gării.

Prima sa expoziție individuală, care a avut loc între 29 aprilie și 10 mai 1934, a fost organizată împreună cu Jenő Szervátiusz și Emil Vásárhelyi Ziegler, în sala de expoziții Minerva din Cluj. Gy. Szabó a expus în total cincizeci și două de lucrări cu tematică socială: zone din jurul Cetățuii și de pe malul Someșului, pescari sub pod, vagabonzi de pe străzi, bețivi și petrecăreți. În interviul dat lui György Bözödi în 1934, înainte de expoziție, artistul descria în mod expresiv această perioadă: „Am hoinărit străzile pierdut și posomorât, atunci m-au impresionat figurile umane: majoritatea lor, asemeni mie, umblau fără speranță și în condiții grele, cu spatele îndoit de griji. Aceasta a fost perioada mea romantică, când prelucram teme sociale, desenând în mod impresionist.”

Titlul expoziției noastre se referă la volumul de gravuri Liber miserorum [Cartea săracilor], apărut în 1935 la editura Minerva, care poate fi considerat ca un fel de sinteză a seriei cu tematică socială. Artistul a organizat cartea în șase capitole, dând astfel un fir narativ gravurilor sale. Între capitolele de introducere și încheiere găsim secțiunile denumite Gaudium [Bucurie], Labor [Muncă], Quies [Odihnă] și Tristitia [Tristețe]. În aceste gravuri, scenele cu teme sociale cunoscute din lucrările grafice mari se simplifică la câteva linii. În timp ce, în unele dintre desenele sale în cărbune și pasteluri artistul creează o atmosferă tulburătoare, încețoșată cu hașurarea cărbunelui, în gravurile sale această tensiune este creată de desenul subțire al liniei dominate de negrul plăcii gravate rar.

Operele care prezintă viața suburbiilor Clujului au fost grupate în sălile expoziției în conformitate cu cele șase capitole ale volumului Liber miserorum. Prin intermediul lor avem ocazia să cunoaștem viața de zi cu zi a săracilor, să le vedem bucuria, munca pentru supraviețuire, odihna lor tihnită și tristețea lor lipsită de speranță.

Lucrările grafice individuale și xilogravurile produse în mod consecvent de artist între anii 1931 și 1935 constituie una dintre cele mai ex- tinse serii din Transilvania și România dedicate tematicii sociale. 


Curator: Hunor Vécsei 

Expoziție organizată de: Andreea Cărăușu, Sebestyén Székely, Hunor Vécsei 

Comunicare: Theia Golea 

Expoziția a fost realizată cu sprijinul lui Miklós Ferenczy, succesorul legal și custodele moștenirii Béla Gy. Szabó.

Vernisaj

Expoziție

Utilizăm module cookie pe site-ul nostru web. Unele cookie-uri sunt necesare pentru buna funcționare a site-ului web, în timp ce altele sunt utilizate pentru a vă oferi o experiență de navigare mai convenabilă. Puteți afla mai multe despre cookie-uri și despre politica noastră de confidențialitate aici: Politica privind protecția și prelucrarea datelor cu caracter personal.
Necesar Analitic Marketing Accept