NEMERE KEREZSI
THIEMANN-ETÜDE
Despre expoziție
Căutarea legăturii
Vedem furnici refugiindu-se în pasajele subterane, cărând coconii pe care-i aduc la căldura de la suprafață. În câteva minute scena se golește. Intrusul este camera și, evident, persoana care o manevrează. Furnicile își vedeau probabil fără grijă de treburile lor matinale sub lespedea încălzită atunci când artistul, cu un gest spontan, lipsit de răutate dar totuși intruziv, a ridicat mica piatră care reprezintă monumentul funerar al cercetașului aerian german Walter Thiemann, decedat la 26 de ani în 1917, la Brăila.
În interacțiunea dintre om și natură, fiecare pas uman are consecințe; aceasta este una dintre definițiile antropogenului. Această metaforă a intruziunii, surprinsă de camera video, este însă valabilă și pentru relațiile dintre oameni: prin simpla noastră existență, intervenim constant vrând-nevrând în viața altora. Cu toții suntem afectați de viețile celorlalți. Implicarea poate fi directă sau indirectă, benefică sau devastatoare. Când se manifestă într-o relație directă între doi oameni, poate duce la alianță și în cele din urmă la construirea unei comunități.
Această conștiință a interdependenței, dar și căutarea unei legături sau alianțe reprezintă programul artistului, el fiind convins că acolo unde nu există comunitate, există doar indiferență (Legământ). Acest program pătrunde lucrările din expoziție, care ne introduc în creația de peste douăzeci de ani a lui Nemere Kerezsi. Lucrările se bazează pe observația realității imediate și adesea sunt rezultatul unor lungi și aprofundate cercetări.
În ansamblul de obiecte Trei pantofi, artistul caută constituirea legăturii postume cu bunicul său prin mijloace sculpturale: el ia ca model pantoful din lemn realizat cu măiestrie de bunicul cizmar ca decor pentru vitrina atelierului său și realizează astfel un monument al pășirii. În Dublă negație – În cumpănă, pune în balanță două paradigme morale, cea a dintelui-pentru-dinte cu crezul vechilor egipteni conform căruia poate păși în lumea cealaltă doar acea persoană care are inima mai ușoară decât o pană de porumbel.
Mai multe lucrări iau în vizor intervenția omului în natură (În stupină) sau intervențiile în societatea umană (Thiemann-Etüde, Caprices de Berlin). Cele din urmă duc discursul artistului pe o scară istorică largă, de la promisiunea biblică a unui nou legământ după potop, simbolizat de fenomenele optice ale haloului, studiate de artist cu migală științifică, până la așteptarea, în locuri emblematice din Berlin ale traumei Căutarea legăturii istorice cauzate atât de naziști, cât și de sovietici, apariției acestui semn. În ultima lucrare din expoziție – video-ul realizat în luna aprilie la Brăila –, drona care scanează orașul de sus de la port până la luminile regiunii de la granița cu Ucraina poate fi deopotrivă instrument artistic și militar.
În sfârșit, lucrarea Verticalul independent, realizată de artist la 23 ani în grădina Universității de Artă de la Budapesta, oferă soluția libertății individuale, și anume desprinderea de posesiunea terestră. Terenul agricol întors pe verticală nu mai poate fi posedat și se descompune treptat. (Procesul natural de eroziune a fost curmat brusc acum câteva luni, în condiții necunoscute, după 19 ani lucrarea dispărând în întregime).
Revenind la Caprices de Berlin, arcul luminos care apare în nor este dătător de speranță, reprezentând posibilitatea unui nou început. Însă, ne atrage atenția Kerezsi, e important să înțelegem corect acest fenomen optic: el se produce înainte de ploaie, nu după ea (precum curcubeul). Așadar acesta nu este o recompensă după ploaie, ci un legământ în care omul este partener, el având libertatea de a nu face rău. Am putea spune că depinde de om ce fel de ploaie va urma.
Dedicăm expoziția memoriei istoricului de artă László Beke (1944-2022), cel care a fost un activist al prieteniei și al creării de legături.
Sebestyén György Székely
Expoziția a fost curatoriată
de artist și Sebestyén György Székely
Asistent curator: Hunor Vécsei
Design: Árpád Péter
Echipa Quadro: Andreea Cărăușu, Ferenc Domokos, Xenia Tinca
Mulțumiri speciale tuturor celor care au sprijinit realizarea expoziției: Leo Anghel, Bertram von Boxberg, Primăria Municipiului Brăila, Barnabás Demján, Lehel Dobondi, Zsolt Kató, Kázmér Kovács, Marian Pascu, Raluca Pascu, Eszter Sipos, Kornél Szilágyi, Zsolt Tofán